راهنمای خرید کفش پیاده روی نرم و استاندارد + لیست پرفروش ترین ها

پباده ‌روی کردن یک ورزش راحت و کم هزینه است، ضمن اینکه محدود به مکان یا وسایل خاص و گران قیمتی هم نیست. در واقع مهم‌ترین وسیله‌ای که برای انجام این ورزش نیاز دارید، کفش مناسب پیاده روی است. کفش پیاده روی علاوه‌بر ظاهر و رنگ مناسب خصوصیات دیگری دارد که باعث راحت‌تر کردن پیاده روی و آسودگی هرچه بیشتر پا می‌شود. اما ویژگی‌های یک کفش پیاده روی مناسب چیست؟ در این مقاله چند ویژگی کفش مناسب پیادروی را بیان می‌کنیم.

راهنمای خرید کفش پیاده روی با دوام و سبک

از ویژگی‌های مهم کفش پیاده روی، سبک بودن و مقاوم بودن آن است که خستگی شما را کاهش می‌دهد و مدت استفاده شما از آن را بیشتر می‌کند. کفش نامناسب باعث احساس درد و گرفتگی عضلات پاها می‌شود. در ادامه به صورت جامع به ویژگی‌های کفش پیاده روی مناسب پرداخته‌ایم.

  1. وزن کفش

کفش پیاده روی باید وزن کم و سبکی داشته باشد (معمولاً بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم) تا پای شما در داخل آن احساس راحتی کند و در قدم برداشتن با آن انرژی اضافی مصرف نکنید. سنگینی کفش باعث احساس خستگی زود هنگام در پاهای شما می‌شود. اگر می‌خواهید مدت زمان زیادی بدون احساس خستگی پیاده‌ روی کنید، حتما به وزن کفش در هنگام خرید توجه کنید.

  1. منعطف بودن

برای جلوگیری از گرفتگی و درد عضلانی در ماهیچه و تاندون‌های پا نیاز است که کفش شما انعطاف‌پذیر و مناسب قوس پاهای شما باشد تا هنگام حرکت پاها در آن اختلال ایجاد نکند. اگر به اصطلاح کفش خشک باشد علاوه‌بر اختلال در راه رفتن ممکن است به پاهای شما آسیب برساند و آن را زخم کند.

  1. جنس رویه کفش

جنس رویه کفش باید به گونه‌ای باشد تا منجر به تشدید رطوبت و بو گرفتن یا بیماری‌های قارچی در بین انگشتان پا در داخل کفش نشود. ترجیحاً سعی کنید کفش‌هایی با رویه کتان خریداری کنید. جنس کتان هوا را به راحتی از خود عبور می‌دهد. همچنین بهتر است که رویه دارای سوراخ هایی باشد تا هنگام عرق کردن پاها بر اثر تحرک، هوای تازه وارد کفش شده و گردش هوا در کفش ایجاد شود. بهتر است رویه کفش کوتاه باشد تا در فرآیند قدم برداشتن اختلال ایجاد نکند.

  1. جنس و مشخصات زیره کفش

زیره کفش باید دارای قوس ‌و شیارهایی در وسط کفش باشد. جنس آن به گونه‌ای باشد که در هنگام دویدن و ضربه، به پاها آسیب نرسد. اگر کف کفش صاف باشد منجر به لیز شدن آن و در نهایت زمین خوردن شما، مخصوصاً در مواقعی که زمین خیس است، می‌شود.

  1. نوک یا قسمت جلویی کفش پیاده روی

قسمت جلویی کفش باید پهن و محکم باشد تا هم به انگشتان پا فشار وارد نشود و هم در مقابل برخورد با اجسام در هنگام دویدن یا راه رفتن و آسیب به انگشتان جلوگیری کند.

  1. برند کفش در هنگام خرید

برند کفش عامل مهمی در انتخاب کفش مناسب است. خرید از برندهای معتبر کفش باعث می‌شود که از کیفیت، طول عمر و راحتی کفش خود اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید. احتمال اینکه یک برند معروف کفش بی‌کیفیتی در اختیار شما قرار دهد بسیار کم است زیرا در اینصورت به اعتبار برند خود لطمه زده است.

  1. زمان خرید کفش

بهترین زمان برای خرید کفش انتهای روز است زیرا در طول روز پاهای شما به دلیل تحرک حجیم‌تر شده و ورم کرده  است. همچنین در هنگام خرید کفش، حتما جوراب به پا داشته باشید. شاید در نگاه اول این امر زیاد مهم نباشد ولی برای انتخاب سایز مناسب از عوامل اساسی آن در نظر گرفته می‌شود. اگر جوراب به پا نداشته باشید کفش برای شما تنگ‌تر به نظر می‌رسد و وقتی که آن  را با جوراب امتحان کنید، پای شما در آن آزاد‌تر است.

  1. پاشنه کفش

اگر پاشنه کفش شما خیلی پهن باشد هنگام راه رفتن یا دویدن پای شما به زمین کوبیده می‌شود و حرکت شما را کند می‌کند، همچنین ممکن است در ساق پاهای خود احساس درد کنید. پاشنه کفش نباید به گونه‌ای باشد که در هنگام راه رفتن، پای‌تان بلغزد. به صورت کلی پاشنه پا نباید خیلی پهن، خیلی نرم یا سفت باشد، پاشنه کفش پیاده روی باید یک سره باشد. اگر پاشنه کفش باریک و مرتفع‌ باشد تعادل شما به هنگام دویدن به هم می‌خورد و ممکن است منجر به پیچ خوردن مچ پا شما شده و گاهاً آسیب‌های جدی به بار آورد.

  1. طول کفش

طول کفش نباید کوتاه باشد، کوتاه بودن کفش باعث خم شدن انگشتان پا شده و پا در آن احساس راحتی نمی‌کند. همچنین این امر در طولانی مدت می‌تواند موجب انحراف در انگشتان پا، تاول، پینه و در برخی موارد سیاه شدن ناخن شصت پا بر اثر فشار زیاد شود.

  • کفش دور دوخت

بارها تجربه داشته‌ایم که کفش‌هایی که زیره آنها با پرس یا چسب به رویه متصل شده بعد از مدت کمی و یا حتی پس از یکبار شستن آن زیره از رویه کفش جدا شده است. با توجه به اینکه شما قرار است از این کفش در طولانی مدت و به طور مداوم استفاده کنید، به مراتب نیاز به شستشو پیدا خواهد کرد. پس بهتر است کفشی خریداری کنید که زیره آن به جای پرس یا چسب به رویه آن دوخته شده باشد زیرا استحکام آن بیشتر و تعمیر آن آسان‌تر است.

در آخر باید بگوییم همانطور که بارها شنیده‌ایم پا قلب دوم انسان است، نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارد. موقع خرید کفش حتی با وجود اینکه از سایز پاهای خود مطمئن هستید، حتما کفش را به پا کنید و با آن راه بروید تا از راحتی و متناسب بودن آن با پای خود اطمینان پیدا کنید. اگر در طول روز مشغول راه رفتن طولانی مدت بوده‌اید، حتی به منظور پیدا کردن کفش، حتما مدتی به پاهای خود اجازه استراحت بدهید تا ورم آن از بین برود و به هنگام خرید کفش دچار اشتباه در سایز و تناسب آن با پاهای خود نشوید. به کمک توضیحاتی که در خطوط بالا یادآور شدیم، شما می‌توانید کفش پیاده روی مناسب خود را خریداری کنید و ضمن ورزش کردن و پیاده روی از دیدن مناظر زیبای اطراف خود به دور از خستگی، لذت ببرید.

قبلی
کاملترین لیست لوازم ضروری سفر به همراه نکات کلیدی
بعد
معرفی ۷ قهوه‌‌ساز برتر دنیا (پر رضایت ترین) + خرید اینترنتی

پست های مرتبط

نظرتان را بنویسید